Otsikko
1970-luvun lopulla radiosta kuului usein kaunis sävelmä, jäähyväislaulu, jonka kertosäkeessä ”..kenen kanssa ensi vuonna juot lasillisen vihreää viiniä” …

Kysytty

1970-luvun lopulla radiosta kuului usein kaunis sävelmä, jäähyväislaulu, jonka kertosäkeessä ”..kenen kanssa ensi vuonna juot lasillisen vihreää viiniä” (lainaus ei sanatarkka). Olen turhaan yrittänyt jäljittää… auttaisiko kirjastonhoitaja jopa löytämään nuotit ja tekstin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee Kari Rydmanin Jäähyväislaulu äänilevyltä Niin kaunis on maa (1976). Äänitteestä on sittemmin tehty myös CD-levy, jota on lainattavissa Helmet-kirjastojen kokoelmista.

Laulun sanat ovat 1000-luvulla eläneen kiinalaisen Yeh Ch'ing-ch'enin runo Sävelmään "Tervehdys keisarin hoviin". Runon on suomentanut Pertti Nieminen ja sen voi lukea teoksesta Veden hohde, vuorten värit : Kiinan runoutta (Valikoinut ja suomentanut Pertti Nieminen, 1987), s. 296.

Valitettavasti laulua ei ole missään nuottijulkaisussa.

https://www.helmet.fi/fi-FI

https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/palvelut/fennica-suomen-kansallisbi…