Ystäväni Ruotsista, erään kunnan kirjastonhoitaja kysyy neuvoa, mitä suomalaisia lastenkirjoja kannattaa hankkia heidän kirjastonsa suomenkielisille 8-12…

Kysytty

Hei!
Ystäväni Ruotsista, erään kunnan kirjastonhoitaja kysyy neuvoa, mitä suomalaisia lastenkirjoja kannattaa hankkia heidän kirjastonsa suomenkielisille 8-12 vuotialle tytöille ja pojille. Niissä saa olla jännitystä, ystävyyttä, rakkautta (deckare, mysterier, kärlek, vänskap). Ei käännöskirjallisuutta vaan suomalaista kirjallisuutta.
Kiitos etukäteen vihjeistä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapset lukevat mielellään Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä - ja Heinähattu ja Vilttitossu -sarjoja. Timo Parvelan Ella-sarja on myös hyvin suosittu. Parvela on myös kirjoittanut fantasiasarjan Sammon vartijat.

Tässä teemoittain:
- jännitys:
Veirto, Kalle: Etsivätoimisto Henkka & Kivimutka -sarja
Mäkipää, Jari: Etsiväkerho Hurrikaani -sarja
Remes, Ilkka: Aaro Korpi -sarja
Bagge, Tapani: Etsivätoimisto Musta koira -sarja
Venho, Johanna: Etsivätoimisto Okulus -sarja
Musta kaista -sarja (useita eri tekijöitä )

-ystävyys, rakkaus
Lehtinen, Tuija: Laura-sarja, Rebekka-sarja
Kallioniemi, Tuula: Konsta-sarja, Karoliina-sarja, Rottaklaani
Parvela, Timo: Trilogia: Karuselli, Keinulauta ja Onnenpyörä
Marttinen, Tittamari: Viivi Pusu -sarja, Taneli Kaneli -sarja
Kurenniemi, Marjatta: Onnelin ja Annelin kootut kertomukset

Muita:
Ojala, Anu: Aino-sarja (hevoskirjat)
Nuotio, Eppu: Pensionaatti Onnela -sarja

Ja Suomessa kun ollaan, ei Tove Janssonin muumeja saa unohtaa, nehän on aivan kaikenikäisille...

Sarjoihin kuuluvien teosten nimet voi hakea netistä www.helmet.fi. Sarjan nimen voi kirjoittaa palkkiin teoksen nimi. Tekijän nimellä voi myös hakea kirjoja. HelMet-haku toimii myös ruotsiksi. Etusivun oikealla ylälaidalla on linkki på svenska.