Yritin selata aikaisempia vastauksia liittyen kysymykseeni. Löysinkin muutamia vinkkejä, mutta kaipaisin lisää. 11-vuotias tyttäreni ihastui kovasti kesällä…

Kysytty

Yritin selata aikaisempia vastauksia liittyen kysymykseeni. Löysinkin muutamia vinkkejä, mutta kaipaisin lisää. 11-vuotias tyttäreni ihastui kovasti kesällä Summeri-televisio-ohjelmassa esitettyyn "Kadonneet pojat" -sarjaan ja sai siitä kipinän tutustua fantasiakirjoihin ja -tarinoihin. Seisahduimme kirjaston lasten- ja nuortenosaston fantasiahyllylle, valikoimahan on valtava. Siltikään emme tunnu löytävän sopivia kirjoja. Tytärtäni kiinnostaisi nykypäivää ja fantasiamaailmaa sekoittelevat tarinat, ei niinkään muinaiset velhot, noidat ja tarustot. Olemme kokeilleet mm. Soturikissoja, Artemis Fowl - ja Kirja aikojen alusta -sarjaa ja monia muita. Harry Potterit olivat ennestään tuttuja ja niitä kyllä luetaan. Monet kirjat tuntuvat liian vaikeaselkoisilta, toisaalta taas esim. Lohikäärmeakatemian kaltaiset sarjat ovat "ihan lällyjä" (kahlattu läpi kylläkin). Löytyisikö meille kirjavinkkejä vai täytyykö vain kylmästi odotella muutama vuosi, että tarinat aukeavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mietiskelin hiukan kirjavinkkejä ja kysyin myös ehdotuksia kollegaltani. Tällaisia lukuehdotuksia sain kasaan:

Reeta Aarnio: Maan, veden ja tulen väki (Otava, 2013; Aarnion kolme Harry Potter -henkistä mutta Suomeen sijoittuvaa kirjaa yhteisniteenä; ehkä nämä ovat hitusen nuoremmille mutta voivat kiinnostaa kenties tytärtäsikin)

Cornelia Funke: Mustesydän (Otava, 2004; trilogian ensimmäinen osa)

Neil Gaiman: Unohdetut jumalat (Otava, 2002)

Neil Gaiman: Neverwhere – maanalainen Lontoo (Otava, 1998)

Darren Shan: Friikkisirkus (Tammi, 2001; pitkän sarjan ensimmäinen osa, kauhun suuntaan menevää)

Ransom Riggs: Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille (Schildts & Söderströms, 2012; kertomus kummallisista lapsista, ja kuvituksena on vanhoja valokuvia)

Annukka Salama: Käärmeenlumooja (WSOY, 2012)

Michael Ende: Tarina vailla loppua (Otava, 1982)

David Almond: Nimeni on Skellig (Tammi, 2000)

Tomi Kontio: Keväällä isä sai siivet (Tammi, 2000)

Philip Pullman: Kultainen kompassi (Tammi, 1996; trilogian ensimmäinen osa)

Tony DiTerlizzi ja Holly Black: Spiderwickin kronikat -sarja

Elina Rouhiainen: Kesytön (Tammi, 2012; sarjan ensimmäinen osa; ehkä periaatteessa vähän vanhemmille mutta voi sopia nuoremmillekin, jos ihmissusiromantiikka kiinnostaa)

3 ääntä

Kommentit

Pari vinkkiä lisää:

Diana Wynne Jones: Chrestomanci -sarja alkaen Noidan veli -kirjasta.
Eva Ibbotsonin useimmat romaanit.