Yritän löytää aapista, jonka avulla opin lukemaan. Sain sen vuonna 1972). Kansi on keltainen ja siinä on iso kukko. Kyse on ehkä käännöksestä, eikä…

Kysytty

Yritän löytää aapista, jonka avulla opin lukemaan. Sain sen vuonna 1972). Kansi on keltainen ja siinä on iso kukko. Kyse on ehkä käännöksestä, eikä varsinaisesta suomalaisesta teoksesta. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meiltä Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta löytyy yksi keltakantinen aapinen, jonka kannessa on kukko ja jonka ilmestymisaika sopisi antamiisi tietoihin. Kyseessä on Weilin+Göösin kustantama Aapinen, jonka tekijät ovat Saini Knuuttila, Hillevi Kääriäinen, Maija Turunen ja Touko Voutilainen, kuvittaja on Kylli Koski. Tämän aapisen ensimmäinen painos ilmestyi vuonna 1967. Aapisesta otettiin kaikkiaan seitsemän painosta, joista viimeinen vuonna 1973. Kannen kukko on tyylitelty puna-sini-vihreä-violetti väriltään ja sen piirtäjä on Alfons Eder. Muu kuvitus taas on tuttua Kylli-tätiä.