Tämä ei ole kirjastoaiheinen kysymys,mutta kysyisin televisiosta.Siis:asunnossani on patterikäyttöisiä kelloja ja television kaukosäädin.Usein kuuluu,vaikka…

Kysytty

Tämä ei ole kirjastoaiheinen kysymys,mutta kysyisin televisiosta. Siis:asunnossani on patterikäyttöisiä kelloja ja television kaukosäädin. Usein kuuluu, vaikka kaukosäätimen patterit olen vaihtanut aivan äskettäin, niin vingahtava ääni. Mistä se voi kuulua? Televisio on Samsung. Monta vuotta se ääni on kuulunut, muttei tietenkään silloin kun olen siinä huoneessa. Mulla on tupakeittiö ja huone ,telkkari tupakeittiösä.Ovikellossa ei ole pattereita.Äänen perusteella epäilen kaukosäädintä.Olisko syytä mennä sen kanssa kodinkoneliikkeeseen? Television korjaajiahan ei ole maaseudullakaan enää ja siis töpselit on silloin pois seinästä ja usein yöllä se ääni kuuluu.

Vastaus

Vastattu

Monetkin elektroniset laitteet voivat varoittaa pariston heikkenemisestä äänimerkillä, mutta yleisin "vingahtaja" on palovaroitin. Jos kysyjällä on katossa sähköinen palovaroitin, suosittelen ensimmäiseksi vaihtamaan sen pariston. Palovaroittimissa käytetään yleensä isoja ja pitkäkestoisia paristoja, mutta eivät ne ikuisia ole. Kuulostaa tosin oudolta, että se olisi varoitellut vuosikausia, yleensä kyse on korkeintaan kuukausista ja sitten viimeisenä keinona varoitin yleensä päästää hälytysäänen.

Heikki Poroila