Lasten aapinen ?. Painovuotta ei näy, koska on hyvin käytetty. Etusivulla Herran rukous ja kansilehden puolella virsikirjan sivu kohdasta kiitosvirret…

Kysytty

Lasten aapinen ?. Painovuotta ei näy, koska on hyvin käytetty. Etusivulla Herran rukous ja kansilehden puolella virsikirjan sivu kohdasta kiitosvirret. Viimeisellä sivulla ensin teksti Sallikaat lasten tulla Minun tyköni, ja älkäät kieltäkö heitä; sillä senkaltaisten on Jumalan Waltakuntaa. Marc. x : 14. Sen jälkeen luetellaan aakkoset ja lopuksi numerot. Takakannen puolelle on liimattu tekstiä jostakin kirkollisesta kirjasta, joss på svenska Om Barn-Dop mm. Muu sisältö on 1800-luvun lopun aapisten mukainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uudenkaupungin kirjastosta löytyy avuksi Liisa Kotkaheimon kirja Suomalaisen aapisen viisi vuosisataa. Varsinaisia aapisia 1800-luvulta
ei meillä ole luetteloissa. Kaikki kansiin sidotut lehdet eivät välttämättä ole näin vanhoissa kirjoissa peräisin samasta painotuotteesta.

Tampereelta Suomen Nuorisokirjallisuuden Instuutin tietokannasta löytyi ennen vuotta 1900 ilmestyneitä aapisia tiivistelmineen 26, mutta Herranrukous oli vain yhdessä, Lyhyt-kuwa-aapinen(1898).

Paras kokoelma aapisia on Kansalliskirjastossa,jonka luettelossa mainitaan 56 ennen vuotta 1900 julkaistua aapista.