Otsikko
Tohdimme kysyä vielä yhden runonpätkän alkuperää, kun saimme viimeksi niin nopean avun. Katkelma runosta kuuluu näin: Oli kerran pikku tyttö, nimeltänsä Malla…

Kysytty

Tohdimme kysyä vielä yhden runonpätkän alkuperää, kun saimme viimeksi niin nopean avun.
Katkelma runosta kuuluu näin:
Oli kerran pikku tyttö,
nimeltänsä Malla.
Pikku Mallan sukat oli
aina makkaralla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runon nimi on Pikku Malla ja se löytyy Urho Somerkiven, Hellin Tynellin ja Inkeri Airolan Lasten omasta aapisesta (s. 111). Pikku Malla -runon kirjoittajaa ei aapisessa mainita. Tämän Otavan julkaiseman aapisen ensimmäinen painos ilmestyi 1953, sen jälkeen uusia painoksia ilmestyi kaikkiaan 13 aina vuoteen 1971 asti, ja v. 2001 on ilmestynyt vielä näköispainos (2. p. 2003).