Ymmärtääkseni kirjaston arkistoista löytyy mikrofilmille kuvattuna ainakin Helsingin Sanomien vanhat numerot? Entä muut lehdet? Onko uutisia luetteloitu…

Kysytty

Ymmärtääkseni kirjaston arkistoista löytyy mikrofilmille kuvattuna ainakin Helsingin Sanomien vanhat numerot? Entä muut lehdet? Onko uutisia luetteloitu aiheiden tai asiasanojen mukaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin pääkirjastossa Pasilassa löytyy kaikki Helsingissä ilmestyneet päivälehdet. Kolme kuukautta vanhat paperimuodossa ja sitä vanhemmat mikrofilmattuina. Valitettavasti uutisia ei ole luetteloitu millään tavalla. Sen sijaan kirjaston koneilta voi tehdä sanahakuja Helsingin Sanomien verkkoarkistosta. Seuraavassa tarkemmat tiedot miltä ajalta verkkoarkistosta löytyy aieneistoa:

Helsingin Sanomat
Yli 1,4 miljoonaa uutista ja kirjoitusta 1.1.1990 lähtien.

Ilta-Sanomat
Yli 500 000 artikkelia 1.1.1993 lähtien.

Taloussanomat
Kaikki lehdessä julkaistut artikkelit vuodesta 1998 alkaen, yhteensä yli 80 000 kappaletta.