Vuosina 1881–1901 Suomella oli asevelvollisuuteen perustunut oma armeija, niin sanottu Suomen vanha sotaväki. Onko tähän sotaväkeen osaa ottaneista…

Kysytty

Vuosina 1881–1901 Suomella oli asevelvollisuuteen perustunut oma armeija, niin sanottu Suomen vanha sotaväki. Onko tähän sotaväkeen osaa ottaneista suomalaisista tallennettu kantakortteja tai muuta aineistoa? Jos on, missä arkistoa pidetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastausta pitäisi varmaankin etsiä yksityiskohtaisen tutkimuksen

Screen, J. E. O.
Suomalaiset tarkk'ampujat : Suomen "vanha sotaväki" 1881-1901. - (Sotilasperinteen seura ry:n julkaisusarja nro 4). - Suomen sotilas, 2000

lähde- ja kirjallisuusluettelon avulla.

Pitkälti samoihin arkistoaineistoihin viitataan tutkimuksessa

Vappula, Kari
Sotilaspapin virka Suomen asevelvollisessa sotaväessä 1881-1905. - Suomen kirkkohistoriallinen seura, 1989

Screenin ja Vappulan käyttämän arkistoaineiston keskeisin sijoituspaikka oli Sota-arkisto. Sota-arkisto toimii nykyään Kansallisarkiston alaisuudessa.

Kansallisarkiston sivulta

http://www.arkisto.fi/se/aineistot/sodat-ja-puolustushallinto/

löytyy yleistä informaatiota puolustushallinnon arkistomateriaalista.
Sivun mukaan vuosien 1881-1905 asevelvollisarmeijan aikana "vain aktiivipalveluksessa olleista pidettiin joukko-osastossa kirjaa, johon merkittiin henkilötiedot, sotilasarvo, mahdolliset ylennykset jne."

Henkivartioväen 3. Suomen tarkk'ampujapataljoona ("Suomen kaarti") muodosti oman Kaartin seurakunnan. Sen aineistoa säilytetään Kansallisarkistossa, osaksi aineistoa voi lukea osoitteesta

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?plid=712