Autonomian aikana suomalaiset olivat suomen kansalaisia mutta olivatko he myös venäjän alamaisia?

Kysytty

Autonomian aikana suomalaiset olivat suomen kansalaisia mutta olivatko he myös venäjän alamaisia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja määrittelee sanan alamainen näin:

- 1.subst. (monarkkisen) hallitsijan, hallitusvallan alainen. Kuninkaan alamaiset.

- 2. adj., vars. vanh. nöyrä, kuuliainen, tottelevainen. Olla esivallalle alamainen. Alamaisin palvelijanne.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/alamainen

Sanaa käytetään  kuitenkin monissa tapauksissa myös esim. puhuttaessa autonomian ajan suomalaisista.