Voisitteko vastata: Mikä on Omenan ja Itäkeskuksen kirjastojen kokoelmapolitiikka? •aineistojen valinta- ja hankintaperiaatteet •millaisia erilaisia aineistoja…

Kysytty

Hei, voisitteko vastata: Mikä on Omenan ja Itäkeskuksen kirjastojen kokoelmapolitiikka?

•aineistojen valinta- ja hankintaperiaatteet
•millaisia erilaisia aineistoja hankitaan
•varastointi, poisto
•kokoelmien arviointi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston ja samalla Itäkeskuksen kirjaston aineiston valinta ja hankinta tapahtuu sopimustoimittajien Bookyn ja BTJ:n kautta. Sopimustoimittajat julkaisevat aineistolistoja, joilta kirjastomme henkilökunta valitsee aineistoa osastoittain. Lastenosasto valitsee lasten aineiston, tietopalvelutiimi aikuisten aineiston ja musiikkiosasto aikuisten musiikkiaineiston. Osa aineistosta valitaan kirjastoihin keskitetysti. Sellaista ovat esimerkiksi bestseller-kirjat. Itäkeskuksen kirjaston hankinnan erityinen painopiste on lastenaineistossa. Muussa tapauksessa hankintaa määrittää eri kokoelmanosiin kohdistuva lainausaktiivisuus.

Kokoelmaa ja sen kuntoa tarkkaillaan jatkuvasti. Päivittäin poistettavaa aineistoa ovat esimerkiksi rikkinäiset tai tahriintuneet niteet, jotka pyritään erottelemaan jo palautuksen yhteydessä. Koska uutta aineistoa tulee kirjastoomme jatkuvasti, poistamme kokoelmasta aineistoa myös muista syistä. Sellainen on esimerkiksi niteen vähäinen lainamäärä. Etenkin kirjastomme kokoelmiin kuuluvia kirjastojärjestelmän viimeisiä teoskappaleita lähetetään varastoon, joka viimeistään arvioi poistamiemme kirjojen säilytystarpeen.

Vastaukseni pätee valitettavasti ainoastaan Helsingin kaupunginkirjastoon ja Itäkeskuksen kirjastoon. Vaikka olemmekin molemmat Helmet-kirjastoja, poikkeavat Espoon kaupunginkirjaston ja Omenan käytännöt omistamme. Olisi yksinkertaisinta, mikäli kysyisit uudelleen palvelussamme Omenan käytäntöjä, jolloin Espoo vastaisi omasta puolestaan.