Voisitteko suositella hyviä historiallisia romaaneja? Sellaisia, jotka tempaavat mukaansa ja niiden kautta pääsee sukeltamaan johonkin ihan toiseen aikaan ja…

Kysytty

Voisitteko suositella hyviä historiallisia romaaneja? Sellaisia, jotka tempaavat mukaansa ja niiden kautta pääsee sukeltamaan johonkin ihan toiseen aikaan ja paikkaan. Lukisin mielelläni jotain samantyyppistä kuin esimerkiksi Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarja tai Arthur Goldenin Geishan muistelmat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä historiallisia romaaneita on paljonkin, mutta tässä omia ja kollegani suosikkeja:

-- James Clavell: Shōgun (sijoittuu 1600-luvun Japaniin)

-- Ken Follett: Taivaan pilarit (sijoittuu keskiajalle)

-- Robert Graves: Minä, Claudius (sijoittuu antiikin Roomaan)

-- Robert van Gulik: Kummitusluostari

- Sue Harrison: Ensimmäiset ihmiset (sijoittuu esihistoriallisille Aleuteille)

- Jukka M. Heikkilä: Merikonsuli (sijoittuu antiikin Roomaan)

- Juha Ruusuvuori: Kaniikki Lupus (sjoittuu keskiajan Suomeen)

- Wilbur Smith: Joen jumala (sijoittuu muinaiseen Egyptiin)

- Wilbur Smith: Kun leijona metsästää (sijoittuu 1800-luvun Afrikkaan)

- Wilbur Smith: Petolinnut (sijoittuu 1600-luvulle ja käsittelee merirosvojakin)

- Jean M. Untinen-Auel: Luolakarhun klaani (paleofiktiota eli sijoittuu ihmiskunnan alkuaikoihin)

- Kaari Utrio: Tuulihaukka (sijoittuu keskiajalle)

26 ääntä

Kommentit

Marja Orkoman kaikki teokset olen läpilukenut ja kaipaisin uutta luettavaa samankaltaista tyyliä käyttävältä kotimaiselta kirjailijalta.
Enni Mustonen ei ole oikein minun makuuni esim.

Teoksia jotka kertovat lähivuosikymmenistä, eikä mistään vuosisatojen tai historian ajan tapahtumista.

Yksittäisiä teoksia tai kirjasarja, ei kuitenkaan jännitys, scifi, sota vaan ihan kaunokirjallisuutta haen.

Marja Orkoman kaikki teokset olen läpilukenut ja kaipaisin uutta luettavaa samankaltaista tyyliä käyttävältä kotimaiselta kirjailijalta.
Enni Mustonen ei ole oikein minun makuuni esim.

Teoksia jotka kertovat lähivuosikymmenistä, eikä mistään vuosisatojen tai historian ajan tapahtumista.

Yksittäisiä teoksia tai kirjasarja, ei kuitenkaan jännitys, scifi, sota vaan ihan kaunokirjallisuutta haen.

Toiseen aikaan ja paikkaan vievät mm. seuraavat vanhemmat kirjailijat:
Samuel Shellabarger (uuden ajan alun Ranska, Espanja, Italia, Uusi Maailma)
Catherine Gavin ( mm. Turkki, tsaarin Venäjä/Suomi, Keski-Amerikka, 1800-luku, 1900-luvun alku)
Catherine Gaskin (sukutarinat, mm. Skotlanti, Espanja, Australia)
Mary Stewart (romanttisia jännäreitä, II maailmansodanjälkeistä aikaa, viitteinä joissakin teoksissa mm. vanha Kreikka, myös Merlin-teoksia)
Anya Seton (Ernest Thompson Setonin tytär, aiheet myöhäiskeskiajan Englanti, nuori Amerikka, Meksiko, roomalainen Britannia)
Mikäli kysyjä ei ole tutustunut varsinaisiin klassikkosarjoihin, ehdotan tietysti Topeliuksen Välskärin kertomukset, joka käsittelee Ruotsi-Suomen vaiheita, alkaa kolmikymmenvuotisesta sodasta 1631 ja päättyy Kustaa III:n aikaan. Ole tarkkana eri painosten kanssa, tarinaa on lyhennelty rajusti ja eri versiot pätkitty osiksi eri kohdista.
Alexander Dumas: Kolme muskettisoturia jatko-osineen, Monte-Criston kreivi yms, huippuna on minusta pitkä sarja Historialliset romaanit, sarja, jonka eräs käännösversio alkaa teoksesta Pariisin verihäät. Ranskan historiaa romanttisen kirjallisuuden hieno sarja, josta ei kyllä nykyään ota mikään selvää, mikä osa tulee minkäkin jälkeen - erilaiset käännökset ja lyhennelmät hankaloittavat.
Karl May: saksalainen "matkakirjailija", joka ei koskaan käynyt Saksan ulkopuolella, kirjoitti sujuvasti alter egonsa matkoista Lähi-idässä ja Balkanilla.
Nämä ovat kaikki teoksia, jotka useimmissa kirjastoissa on sijoitettu varastoihin, tai niitä ei ehkä enää olekaan. Ovat aikaisempien sukupolvien loppuun lukemia.
Seuraavat eivät ole keveitä teoksia eivätkä ehkä kysyjän kategoriaa:
Mihail Solohov: Hiljaa virtaa Don, nobel-kirjailijan teos Donin kasakoista vallankumouksen jälkeen, Aron raivaajat, menee jo sosialistisen kirjallisuuden puolelle.

Merikonsuli kertoo Rooman tasavallasta ja antiikin merisodankäynnistä. Kirjan päähenkilönä on historiallinen hahmo Gaius Lutatius Catulus, roomalainen novus homo. Sivuhenkilöitä ovat muun muassa Hieron II, Arkhimedes, Hamilkar Barka ja Hannibal.
Tapahtumat sijoittuvat vuosiin 245-241 eKr.

Tyranni kertoo Syrakusan viimeisestä hallitsijasta ja Syrakusan piirityksestä. Kirjan päähenkilönä on historiallinen hahmo Epikydes, Syrakusan tyranni, sivuhenkilöitä ovat muun muassa Hannibal ja Arkhimedes.
Tapahtumat sijoittuvat vuosiin 215-212 eKr.

Antigonos, jumalten poika kertoo diadokkien sodista ja siveysajattelusta. Kirjan päähenkilönä on historiallinen hahmo, nuori Antigonos Gonatas, josta myöhemmin tuli Makedonian kuningas. Sivuhenkilöitä ovat muun muassa Antigonos Yksisilmäinen, Demetrios I Piirittäjä, Pyrrhos, Ptolemaios I, Zenon Kitionilainen, Epikuros ja Eukleides.
Tapahtumat sijoittuvat vuosiin 302-294 eKr.

Arkhimedes syrakusalainen kertoo matematiikasta ja hellenistisen ajan Egyptistä. Kirjan päähenkilö on historiallinen hahmo, nuori Arkhimedes, syrakusalainen matemaatikko. Sivuhenkilöitä ovat muun muassa Hieron, Eukleides ja Ptolemaios II.
Tapahtumat sijoittuvat vuoteen 270 eKr.

Augustuksen kisat kertoo gladiaattoreista ja Augustuksen ajan Roomasta. Teos kuvaa naumakhiakisoja eli vesialtaassa järjestettyä taistelunäytöstä. Kirjan päähenkilö on fiktiivinen hahmo Marcus, mutta sivuhenkilöitä ovat muun muassa Augustus, Livia ja Julia.
Tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2 jKr.

Germania historialliseen kehykseen sijoittuva seikkailukertomus roomalaisesta retkikunnasta Germaniassa. Päähenkilö on fiktiivinen arkkitehti Numericus. Sivuhenkilöitä ovat muun muassa Germanicus ja keisari Tiberius.
Tapahtumat sijoittuvat vuoteen 20 jKr.

Karthago kertoo Karthagon taistelusta Roomaa vastaan. Kirjan päähenkilönä on historiallinen hahmo, palkkasoturi Ksanthippos. Sivuhenkilöitä ovat muun muassa Hamilkar Barka ja Marcus Atilius Regulus.
Tapahtumat sijoittuvat vuosiin 256-255 eKr.

Germaani ja leijona kertoo venatio-kisoista eli eläintaisteluista amfiteatterissa. Kirjan päähenkilöt (germaani Ramnulf ja leijona Leo) ovat fiktiivisiä, mutta tärkeitä taustahahmoja ovat muun muassa keisari Trajanus ja vallanperijä Hadrianus.
Tapahtumat sijoittuvat vuosiin 106-107 eKr.