Otsikko
Voisitko kertoa nimien Voitto ja Viljami merkityksestä ja mistä ne tulevat?

Kysytty

Voisitko kertoa nimien Voitto ja Viljami merkityksestä ja mistä ne tulevat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voitto -nimi on suora käännös latinankielisestä nimestä Victor. Voitto nimen suurin suosio on ollut 1920-1940 luvuilla. Voitto nimi tuli käyttöön Suomessa 1800 -luvun lopulla samaan aikaan kansallisen heräämisen ja isänmaallisen hengen noustessa.

Viljami on muunnos nimestä Vilhelm, joka on alunperin saksalainen nimi. Muinaissaksalainen merkitys Vilhelm -nimelle on lujatahtoinen kypäränkantaja. Eri kielissä on omat versionsa Vilhelmistä; ranskan Guillaume, espanjan Guillermo, italian Guiglielmo sekä englannin William ovat kaikki muunnoksia ja/tai sukulaisnimiä Vilhelmille. Kustaa Vilkuna pitää suomalaisen Viljami nimen lähimpänä esikuvana juuri englannin Williamia, koska pohjanmaan amerikan siirtolaiset ovat tuoneet mukanaan nimestä muodon Viliami ja vielä pohjoisemmassa on tunnettu muoto Viljaami.

Eri nimistä löydät lisää tietoa mm. kirjoista:
Lempiäinen: Suuri etunimikirja, WSOY
Riihonen: Mikä lapselle nimeksi, Tammi
Vilkuna: Etunimet, Otava