Haluaisin tietää mitä nimi Sarla mahtaa tarkoittaa. ? Löytyykö nimestä mahdollisti mitään tietoa.?

Kysytty

Hei haluaisin tietää mitä nimi Sarla mahtaa tarkoittaa. ? Löytyykö nimestä mahdollisti mitään tietoa.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sarla on hyvin harvinainen etunimi Suomessa, joten siitä ei löytynyt tietoja tutkimistani nimikirjoista. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu osoitteessa http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 kertoo, että Suomessa on vain seitsemän Sarla-nimistä naista. He kaikki ovat syntyneet vuoden 1980 jälkeen. Koska noiden Sarlojen taustasta ei ole tietoja, tarkkaa alkuperää on mahdotonta sanoa varmasti. Tyydyn siksi esittämään kaksi teoriaa siitä, mistä nimi olisi voinut tulla ja mitä merkityksiä sen taustalla voisi olla.

Etunimi Sarla näyttäisi olevan jonkin verran käytössä ainakin Intian suunnassa. Baby Names -sivusto osoitteessa http://www.babynames.com/name/SARLA kertoisi sen olevan sanskritin kieltä ja merkitsevän ’sincere, honest’ eli ’vilpitön, rehellinen’. Baby Names World -sivusto osoitteessa http://babynamesworld.parentsconnect.com/meaning_of_Sarla.html puolestaan kertoo nimen merkityksen olevan ’upright’, mikä ehkä viitannee enemmänkin ihmisestä käytettynä merkityksiin ’suoraselkäinen, rehellinen’ kuin konkreettiseen merkitykseen ’pystysuora’. Jos siis suomalainen Sarla-nimi on intialaista alkuperää, nuo merkitykset ovat luultavasti sen taustalla.

Toinen mieleeni tullut vaihtoehto on, että Sarla voisi olla mukaelma etunimestä Charlotta, jonka kansaomainen muoto Suomessa on ollut Sarlotta. ”Uuden suomalaisen nimikirjan” (Otava, 1988) mukaan Charlotta on italialais-ranskalainen nimi, joka on Carl- ja Charles-nimien deminutiivi- eli pienuusmuodon (Charlot eli ’pikku Carl/Charles’) naispuoliseksi muutettu muoto. Nimien Carl ja Carlo taustalla puolestaan on vanha germaaninen sana, joka tarkoittaa ’vapaata talonpoikaista miestä’.