Otsikko
Mitä tarkoittavat nimet Etna ja Elina?

Kysytty

Mitä tarkoittavat nimet Etna ja Elina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Behind the Name -etymologiasivuston osoitteesta http://www.behindthename.com/name/etna löytyvän maininnan mukaan Etna-nimi olisi nimen Eithne englantilaistettu muoto. Eithne puolestaan tarkoittaisi gaelin kielellä ’pähkinän, jyvän tms. sydäntä tai ydintä’ (eng. ’kernel’) ja olisi esiintynyt 400-luvulla irlantilaisen pyhimyksen nimenä.

En voi kuitenkaan olla ajattelematta, etteikö Etna-tulivuorella tai sille nimensä antaneen kreikkalaisen ja roomalaisen mytologian nymfi Aetnan kanssa. Online Etymology Dictionary kertoo osoitteesta http://www.etymonline.com/index.php?term=Etna löytyvässä artikkelissaan, että nimi olisi peräisin Sisilian seudulla puhutun kielen sanasta, joka on rekonstruoitu muotoon ”aithna” ja merkitsee ’tulista, palavaa’ (eng. ’the fiery one’).

Elina-nimen alkuperä on hiukan yksinkertaisempi. ”Uusi suomalainen nimikirja” (Otava, 1988) kertoo, että Elina on suomalainen muunnelma kreikan kielen Helenasta. Se on suomalaisessa muodossaan jo vanha, sillä Elina-nimi tunnettiin jo keskiajalla. Kreikan Helena merkitsee ’loistavaa’.