Otsikko
Voinko tehdä kaukolainauspyynnön eri kaupungissa sijaitsevan kirjaston kirjaan, jota on myös oman kaupunkini kirjastossa, mutta kaikki kappaleet ovat lainassa…

Kysytty

Hei! Voinko tehdä kaukolainauspyynnön eri kaupungissa sijaitsevan kirjaston kirjaan, jota on myös oman kaupunkini kirjastossa, mutta kaikki kappaleet ovat lainassa ja tarvitsisin kirjan heti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaukolainausjärjestelmä on tarkoitettu palvelemaan kansalaisia, joten lähtökohtana on hyödyntää sen mahdollisuuksia, ei estää sen käyttöä. On kuitenkin totta, että osassa kirjastoissa noudatetaan jyrkähköjä sääntöjä, joiden mukaan omista kokoelmista löytyviä ei pyydetä kaukolainaksi. Jotkut eivät myöskään lähetä kaukolainaa, jos aineisto löytyy pyytäjän kirjaston kokoelmista. Sääntöjen taustalla on pyrkimys minimoida postituskuluja, jotka paksujen kirjojen tapauksissa ovatkin melkoinen kustannuserä. Parilla kaukolainalla kun ostaa jo uuden kirjan.

Minusta kannattaa kuitenkin aina yrittää. Selitä omassa kirjastossasi tilanne ja vetoa kiireelliseen tarpeeseen - niin itse tekisin. Ei voi taata, että kaukolainaus onnistuu, mutta yrittämättä ei kannata jättää.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto