Voiko netin keskustelupalstalla ilmestyneitä kirjoituksia käyttää kirjastossa osana kirjanäyttelyä, näyttelyjulisteessa.

Kysytty

Hei,
voiko netin keskustelupalstalla ilmestyneitä kirjoituksia käyttää kirjastossa osana kirjanäyttelyä, näyttelyjulisteessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimellä varustettu keskustelupuheenvuoro nauttii tekijänoikeuden suojaa, jos se on riittävän omaperäinen. Myös nimimerkillä kirjoitettu saa teoriassa suojaa, mutta käytännössä voi olla vaikea todentaa, kenelle tämä oikeus kuuluu. Mahdotonta se ei kuitenkaan välttämättä ole.

Toisen tekstiä ei ilman lupaa saa käyttää näyttelyssä tai julisteessa, ellei kyseessä ole aito sitaatti. Sellaisesta voisi olla kysymys, jos kirjanäyttelyssä on jokin esittelyteksti, johon on otettu keskustelupuheenvuoroista sitaatteja. Tällöinkin edellytyksenä on, että lainaukset sijoitetaan jonkin oman tekstin osaksi. Pelkistä sitaateista koottu kokonaisuus ei täytä sitaattipykälän 22 ehtoja.

Ainakin anonyymejä tekstejä voi käytännössä käyttää melko huolettomasti, koska anonymiteetin valinnut kirjoittaja ei käytännössä anna mitään keinoa ottaa itseensä yhteyttä.

Heikki Poroila