Yritin hakea kuvanveistäjä Brancusin taiteesta kertovaa paksua kuvakirjaa, jonka olen joskus Hangon kirjastosta lainannut pariinkin kertaan. En muista minkä…

Kysytty

Yritin hakea kuvanveistäjä Brancusin taiteesta kertovaa paksua kuvakirjaa, jonka olen joskus Hangon kirjastosta lainannut pariinkin kertaan. En muista minkä kielinen se oli, ja tarkennettu haku sallii etsiä vain suomen-, ruotsin- ja englanninkielisiä kirjoja! Aika suppea rajaus. On siis kysyttävä sinulta, mitä Brancusi-kirjoja teillä on hyllyssä.

Kiitokset jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hangon kirjastossa on teos Taiteen sisäkuvia: keskusteluja Braquen , Légerin, Villonin, Mirón ja Brancusin kanssa. Kirjan on julkaissut Dora Vallier vuonna 1984.

Tämän lisäksi haku Hangon seudun Lukas-verkkokirjastosta https://lukas.verkkokirjasto.fi/web/arena/welcome asiasanalla ”Brancusi, Constantin” löytyy seuraavat teokset:

Forssell, Pia & Strömberg, John: Historiska och litteraturhistoriska studier; 77 (2002)

Lindvall, Bo: Skulptörer (1964). Tästä ei ole saatavuustietoja, vaikka se on Lukas-tietokannassa.

Lukas-verkkokirjaston laajennetussa haussa on valittavana laaja valikoima eri kieliä, kun selaa pudotus-valikkoa alemmas. Ensimmäisinä ovat suomi, ruotsi ja englanti, muut kielet ovat valikossa aakkosjärjes-tyksessä. Jos ei rajaa hakua kielen perusteella, saa hakutuloksia eri kielillä.

Kaukolainaaminen Hankoon lisää mahdollisuutta lainata kirjoja. Esimerkiksi Turun seudulla Vaski-kirjastoissa on seuraavia kirjoja Brancusista:

Brancusi, Constantin: Brancusi (1965, ranskankielinen)

Cabanne, Pierre: Brancusi (2006, englanninkielinen)

Geist, Sidney: Brancusi : the sculpture and drawings (1975, englanninkielinen)

Giedion-Welcker, Carola: Constantin Brancusi (1958, saksankielinen)

Varia, Radu: Brancusi (1995, englanninkielinen)

Uusimmat näistä kirjoista, Cabannen ja Varian tekemät, ovat molemmat kuvitettuja. Varian teos Brancusi on suurikokoinen kirja muutenkin kuin paksuudeltaan.

Turun kaupunginkirjaston Vaski-tietokannassa https://www.vaskikirjastot.fi/web/arena/welcome on näiden lisäksi teoksia, jotka kertovat muistakin taiteilijoista, mutta asiasanoissa on Constantin Brancusi:

Liberman, Alexander: The Artist in His Studio (1988)

Rubin, William: "Primitivism" in 20th century art : affinity of the tribal and the modern. Vol. 2 (1985)

Siukonen, Jyrki: Vasara ja hiljaisuus: lyhyt johdatus työkalujen filosofiaan. (2011)

Valkonen, Markku & Olli: Maailman taide: Nykytaide. Nykytaide (1981)

Brancusista on kysytty aiemminkin tässä palvelussa. Ohessa on vastaus: http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=9f43a069-2b…