Olen yhdeksännellä luokalla ja minun pitää tehdä esitelmä Orvokki Lea Mirjam Autiosta ja olen ettinyt netistä teitoa mutta siellä on todella vähän tietoa…

Kysytty

Olen yhdeksännellä luokalla ja minun pitää tehdä esitelmä Orvokki Lea Mirjam Autiosta ja olen ettinyt netistä teitoa mutta siellä on todella vähän tietoa kirjailijasta, joten pyydän apua. Haluaisin saada selvillä hänen elämänvaiheet pääpiirteissään, miten hän tuli kirjailijaksi, tuotannon esittely(esikoisteos), kirjoitustyyli(esim, romantiikka) ja teosten vastaanotto ja mikä on ollut teosten merkitys omana aikana.Olen yrittänyt päästä nettisivuille jotka sinä olet neuvonyt toisia oppilaita, mutta en pääse. Orvokki Aution perheestä tietoa.Tarvitsisiin tietoa myös Orvokki Aution teoksesta: Valokuvavarkaat siis tarvitsisin tietoa. Olisin todella kiitollinen avustasi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Orvokki Autiosta on tosiaan kysytty aiemminkin. Vastaukset löytyvät arkistostamme. Valitettavasti nuo aikanaan linkitetyt nettisivut eivät enää ole löydettävissä.

Kuten vastauksissa kerrottiin Orvokki Autiosta löytyy tietoa seuraavista teoksista:
Otavan kirjallisuustieto, Otava 1990,
Koskela, Lasse: Suomalaisia kirjailijoita Jöns Buddesta Hannu Ahoon,
Tarkka, Pekka: Suomalaisia nykykirjailijoita, Tammi 1990, (Huom! ei enää uusimassa vuoden 2000 painoksessa)
Saaristo, Helena: Suomalaisia nykykertojia, Kirjastopalvelu 1987
Suomen kirjailijat 1945-1980, SKS 1985.
Sinnemäki, Anssi : Kapina rippituolissa ja muita kirjallisuusesseitä, Tamara Press, Hki, 1989
"Sain roolin johon en mahdu" : suomalaisen naiskirjallisuuden linjoja / toim. Maria-Liisa Nevala, Otava, 1087, s. 671-675

Tässä vielä tuoreempia lehtiartikkeleja:

Nimeke "Silmille ei hypitä"
Aikakauslehti Lapsen maailma
Vu/nro/s 2007 ; 5 ; 6-9
Huomautus Haastateltavana kirjailija Orvokki Autio

Tekijä Kerttula, Suvi
Nimeke "Päätin hoitaa äidin, koska äiti on hoitanut minut"
Aikakauslehti Anna
Vu//nro/s 2006 ; 46 ; 24-31
Huomautus Haastateltavana kirjailija Orvokki Autio

Tekijä Huusari, Eija
Nimeke "Ajan rajallisuus pysäyttää" : taiteilijapari Orvokki Autio ja Kari Jylhä 30 vuotta yhdessä
Aikakauslehti Eeva
Vu/nro/sivu 2003 ; 8 ; 54-57

Kirjasampo -tietokannasta löydät Orvokki Aution tuotannon ja viitetietoja hänestä kertovista artikkeleista,
http://www.kirjasampo.fi/ .

Todennäköisesti Orvokki Aution teos Valokuvavarkaat on arvosteltu Kirjastopalvelu Oy:n julkaisemassa Kirjallisuusarvosteluja-nimistä julkaisussa osassa B, johon on koottu sanomalehdissä julkaistuja kaunokirjallisia kirjallisuusarvosteluja vuodesta 1971 vuoteen 2002. Valokuvavarkaat on ilmestynyt vuonna 1988. Koko vuoden hakemisto on aina vuoden viimeisessä Kirjallisuusarvosteluja lehdessä. Valokuvavarkaat on arvosteltu lisäksi ainakin Nuori voima -lehdessä 1989 / nro 1, s.34.
Kirjallisuusarvosteluja-lehti ja Nuori voima säilytetään Pasilan kirjastossa kuten edellä mainitut aikakauslehdetkin.

8 ääntä

Kommentit

En löydä mistään Orvokki Aution nimeä. Löysin isän nimen, Sameli Autio, mutta äitiä en löydä. Mikähänen nimi on ?

Orvokki Aution äidin nimi oli Aili Ester Keisu. Tieto löytyy Kuka on kukin -kirjasta (2003).

torilla tavataan :)