Etsin tietoja Orvokki Autiosta kouluesitelmää varten.

Kysytty

Etsin tietoja Orvokki Autiosta kouluesitelmää varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Orvokki Autiosta ei näytä kovin runsaasti löytyvän aineistoa, mutta löysin kolme kirjaa, joissa käsitellään hänen kirjallista uraansa ja tuotantoaan:

Sinnemäki, Anssi : Kapina rippituolissa ja muita kirjallisuusesseitä, Tamara Press, Hki, 1989// "Sain roolin johon en mahdu" : suomalaisen naiskirjallisuuden linjoja / toim. Maria-Liisa Nevala, Otava, 1087, s. 671-675// Suomen kirjallisuushistoria 3. SKS, 1999, s. 199-// Suomalaisia nykykertojia, Kipa, 1987.

Myös seuraavista lehtiartikkeleista löytyy tietoa Autiosta:
Huojuvat kulissit, naamiot valahtavat (Orvokki Autio,Viistotaival), Sinnemäki, Anssi ;
Autio, Orvokki, 1980, Kulttuurivihkot, nro 8, s. 51-52
Ei vain ajankuva: Porra, Olli, 1981, Virke nro 1, s. 57-58
Orvokki Aution pesäpallotrilogian kaksi osaa ovat osumia ihmisyyteen (Haastattelu: Orvokki Autio), Kaila, Katariina ; Autio, Orvokki, 1983, Suomen kuvalehti nro 15, s. 28-30
Elämän arvot: Orvokki Autio: "Tärkeintä ovat rauha ja tasa-arvo" (Kirjailija Orvokki Autio), Wirtavuori, Sanna ; Autio, Orvokki, 1983, Kauneus ja terveys nro 12, s. 44, 45,95
Sisävuoroa alusta loppuun, Huhtala, Liisi, 1986, Parnasso, nro 5, s. 310-312
Kuusi 70-luvun kirjailijaa - mistä ja miten he puhuvat, Enwald, Liisa, 1979, Nuori voima nro 4-5, s. 10-12
Runotytöstä uuden maaseutuproosan klassikoksi, Kolu, Kaarina, 1980, Nuori voima nro 5, s. 20-23
Suurten ikäluokkien unelmien tulkit, 1990, Kotiliesi nro 20, s. 4-7, 140
Pallo hallinnassa (Kirjailija Orvokki Aution haastattelu), Ranta, Hannu, 1989, Pellervo nro 18, s. 66-68//

Kirjojen ja lehtien saatavuuden voit tarkistaa ottamalla yhteyttä lähimpään kirjastoosi.

Lisäksi löysin kaksi www-sivua, joista saattaa olla sinulle hyötyä.
http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/7taide/muutaide/perol…

http://users.utu.fi/mataso/luomu99.htm (tämän linkin tietoja voit ehkä soveltaa esitelmässäsi, koska Orvokki Autio mainitaan yhdeksi maaseutuepiikan edustajaksi kirjallisuuden kentässämme).