Otsikko
Onko teillä arkistoa aikakausilehdistä, erityisesti naisille ja perheille suunnatuista lehdistä olen kiinnostunut. Tarvitsen näitä gradun aineistoksi,…

Kysytty

Hei,

Onko teillä arkistoa aikakausilehdistä, erityisesti naisille ja perheille suunnatuista lehdistä olen kiinnostunut. Tarvitsen näitä gradun aineistoksi, kotitalousmainoksia etsin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lappeenrannan maakuntakirjastossa säilytettävien aikakauslehtien luettelon löydät kirjaston nettisivulta. Kirjaston aloitussivun vasenvalikosta valitaan alhaalta: Palvelut A-Ö: Lehdet.
Naisille ja perheille suunnatuista lehdistä löytyy esim. Kotiliesi ja Suomen kuvalehti, joita on säilytetty v. 1923 lähtien. Kotiliesi on tutkijoiden paljon käyttämä lehti, vaihteeksi voisi käyttää muitakin lähteitä.
Jos uudemmat lehdet kelpaavat, löytyy Kodin kuvalehteä v. 1983 lähtien, Marttaliiton julkaisua Emäntälehti v. 1960 lähtien. Uusi nainen -lehden säilytysaika on 10 v.
Anna-, Apu- ja Seura-lehtiä ei säilytetä, mutta Lappeenrannan maakuntakirjasto voi toimittaa niitä kaukolainana Kuopion Varastokirjastosta. Sieltä näitä lehtiä löytyy 1980-luvun alusta ja Annaa myös v. 1976-1977.
Ota yhteyttä kirjaston neuvonta-tietopalveluun puhelimitse, sähköpostitse tai paikalla käymällä, niin toimitamme valitsemasi lehdet.