Otsikko
Käännyn puoleenne siinä toivossa, että pystytte auttamaan saamaani kyselyyn vastaamisessa. Tänne soitti norjalainen herra, joka kysyi kirjasta, joka kertoo…

Kysytty

Käännyn puoleenne siinä toivossa, että pystytte auttamaan saamaani kyselyyn
vastaamisessa. Tänne soitti norjalainen herra, joka kysyi kirjasta, joka
kertoo tunnetusta suomalaisesta majurista, joka sodan jälkeen muutti asumaan
Inarinjärven tienoille. Onko mahdollista identifioida kirja tämän tiedon
perusteeella?
Mikäli on, kysyisin myös onko a.o. kirjaa käännetty ruotsiksi? Tämä on
todennäköistä, kun kerran kirjasta oli kuultu Norjassa...
Odotan jännityksellä vastausta ja kiitän etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla kenraalimajuri Kurt Martti Wallenius (1893-1984). Wallenius
oli paitsi kuuluisa sotilas myös lahjakas kirjailija. Veli-Pekka Lehtolan
kirjoittaman elämäkerran "Wallenius - Kirjailijakenraali Kurt Martti
Walleniuksen elämä ja tuotanto" julkaisi kustannusosakeyhtiö Pohjoinen, vuonna
1994. Kirjaa ei valitettavasti löytynyt millään muulla kielellä. Walleniuksen
omia kirjoja sen sijaan on käännetty ainakin saksaksi, englanniksi, ruotsiksi ja
ranskaksi.

Kustannusosakeyhtiö Pohjoisen yhteystiedot: Lekatie 1, 90150 OULU Puhelin
(Telephone) 08 - 537 7111 Telefax 08 - 537 7572

Kurt Martti Walleniuksen tuotantoa löytyi Norjan BIBSYS kansalliskirjaston
luettelosta osoitteesta http://wgate.bibsys.no/search/pub
Suomalaisten yleisten kirjastojen aineistokokoelmia löytyy osoitteesta
http://www.kirjastot.fi/ Helsingin Yliopiston kokoelmat osoitteessa
http://www.lib.helsinki.fi/