Onko teillä jotain kirjaa joka käsittelisi tuntematton sotilaan(kirjan) sensuuria? Tai muita kirjoja jotka käsittelisivät muiden kirjojen sensuuria?

Kysytty

Onko teillä jotain kirjaa joka käsittelisi tuntematton sotilaan(kirjan) sensuuria?
Tai muita kirjoja jotka käsittelisivät muiden kirjojen sensuuria?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väinö Linna - toisen tasavallan kirjailija -kirjassa on Väinö Varpion artikkeli: Sensuroitiinko Tuntematon sotilas? N.B. Stormbomin kirjoittaa Väinö Linna -kirjassa jonkin verran poistohaluista ja ajan keskustelusta. Kai Ekholmin toimittama Kielletyt kirjat kertoo sensuurista. Kalevi Kuitusen Näkymätön sensuuri ja muita kirjoitelmia -kirjassa on artikkeli Näkymätön sensuuri. Kirjastoissa on myös saatavana Väinö Linna: Sotaromaani - Tuntemattoman sotilaan käsikirjoitus.

Verkosta löytyy muutamia artikkeleita aiheesta, esim. Ylen kirjat-osassa Jukka Kuosmasen Väinö Linna, väärin kerrottu ja oikein suututtu!, https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/12/08/vaino-linna-vaarin-kerrottu-ja… ja SKS:n Vähäisiä lisiä -blogissa Ossi Kokon Siitä puhe mistä puute - Väinö Linnan rivoudet, http://neba.finlit.fi/blogi/siita-puhe-mista-puute-vaino-linnan-rivoude…