Haluaisin lukea vähintään 15 vuotta vanhoja keskusteluja netistä. Onko sellaisia keskustelupalstoja olemassa, joissa noin vanhat keskustelut olisivat vielä…

Kysytty

Haluaisin lukea vähintään 15 vuotta vanhoja keskusteluja netistä. Onko sellaisia keskustelupalstoja olemassa, joissa noin vanhat keskustelut olisivat vielä luettavissa? Tiedän että siihen aikaan oli keskustelupalstoja, koska muistan serkkuni lueskelleen niitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskustelimme asiasta kollegoiden kesken ja eräs heistä muisteli että viitisentoista vuotta sitten keskustelupalstat olivat hyvin erilaisia kuin nykyään, monet olivat suljettuja ja vaativat erillisen rekisteröitymisen. Suurin osa sen aikaisista keskustelupalstoista on todennäköisesti myös lopettanut toimintansa tai sitten palveluntarjoajat ovat aikojen saatossa vaihdelleet. Näin ollen on melko epätodennäköistä, että viidentoista vuoden takaisia keskusteluja olisi kovinkaan hyvin säilynyt, saati että niihin pääsisi käsiksi. Tietysti jos serkkusi muistaa viisitoista vuotta takaperin seuraamiensa keskustelupalstojen suoria osoitteita, tai mikäli tiedät jonkin 15 vuotta sitten aloittaneen ja vielä voimassa olevan keskustelupalstan, niin ehkäpä näitä sivustoja tutkiskelemalla selviäisi ovatko vanhat keskustelut vielä luettavissa. Mutta mitään listausta vanhoista keskustelupalstoista ei löytynyt.