Mitä internet liittymää valitessa tulisi ottaa huomioon ? Mitkä ovat ilmaisia ja mitkä maksullisia palveluntarjoajia ja mitä eroa näillä on muuta kuin hinta ?…

Kysytty

Mitä internet liittymää valitessa tulisi ottaa huomioon ? Mitkä ovat ilmaisia ja mitkä maksullisia palveluntarjoajia ja mitä eroa näillä on muuta kuin hinta ? Onko jotain vertailutuloksia liittymiin nähden ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksityisen käyttäjän kannalta maksuttomat nettiliittymät ovat usein yhtä hyviä kuin maksullisetkin. On kuitenkin huomattava, että maksuttomat palveluntarjojat käyttävät keräämiään henkilötietoja helposti erilaisiin markkinointitarkoituksiin.

Yhteyksien toimivuus ei välttämättä kovin paljon vaihtele maksuttomien ja maksullisten liittymien välillä. Jos nettiyhteyden varma toiminta on ensiarvoisen tärkeää, niin kannattaa ehkä kääntyä maksullisten palveluntarjoajien puoleen. Normaalissa kotikäytössä myös maksuttomat liittymät ovat riittävän varmatoimisia.
Maksullisten liittymien puoleen täytyy kääntyä yleensä myös silloin, jos haluaa tavallista modeemiyhteyttä nopeamman internetyhteyden.

Suurimmat palveluntarjoajat maksullisella puolella ovat Sonera, Jippii ja Kolumbus. Maksuttomia taas ovat MTV3, Nic, Suomi24 ja SurfEU. Maksuttomia palveluntarjoajia on vertailtu ainakin MikroPC:n numerossa 7/2001.