Paljonko Suomen kirjastoissa on päätteitä, joista pääsee Internetiin? Onko alueellista tietoa? Onko tietoa kirjastotyypeittäin (kunnalliset, oppilaitokset jne.)

Kysytty

Paljonko Suomen kirjastoissa on päätteitä, joista pääsee Internetiin? Onko alueellista tietoa?
Onko tietoa kirjastotyypeittäin (kunnalliset, oppilaitokset jne.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jarmo Saartin Opetusministeriölle vuonna 2000 laatiman selvityksen mukaan
kunnallisista kirjastoista 97 %:lla oli käytössään tietotekniikkaa, ja yli 95 %:lla Internet-yhteydet.
Lisätietoja : Suomalaisten yleisten kirjastojen atk-kirjastojärjestelmät, niiden tietovarantojen verkkokäyttöisyys ja tietotekniset valmiudet".

Selvityksen tilastotietoja on julkaistu myös Tilastokeskuksen Tietoyhteiskunta-sivuilla osoitteessa: http://tilastokeskus.fi/tk/yr/tietoyhteiskunta/julkinenkirjasto.html

Yleisten kirjastojen tilastotietokanta (http://tilastot.kirjastot.fi)
ja Tieteellisten kirjastojen yhteistilasto eivät näytä sisältävän tietoja kirjastojen laitekannasta ja verkkoyhteyksistä.