Voiko näin sanoa: Kalle ja Liisa menevät tapaamaan tulevaa naapuriaan, mutta tämä erehtyy pahan kerran heidän henkilöistään. Onko HEIDÄN HENKILÖISTÄÄN oikea…

Kysytty

Voiko näin sanoa:
Kalle ja Liisa menevät tapaamaan tulevaa naapuriaan, mutta tämä erehtyy pahan kerran heidän henkilöistään.
Onko HEIDÄN HENKILÖISTÄÄN oikea kirjoitusasu? Olen aiemminkin nähnyt kirjoitettavan näin, mutta kuulostaa vähän oudolta.

Vastaus

Vastattu

Lause vaikuttaa kieltämättä hiukan kankealta ja epäluontevalta. 'Henkilö'-sanalla voidaan tarkoittaa ihmisen yksilöllistä olemusta kuten tuossa mainitsemassasi lauseessa. Sana ei siis ole väärä, mutta käyttäisin mieluummin muotoa 'hän erehtyi arvioimaan heidän olemuksensa/luonteensa väärin' tai 'hän arvioi heidät väärin ihmisinä' tai jotain vastaavaa.

'Henkilö'-sanalla voidaan myös viitata kirjan henkilöhahmoihin, yrityksen henkilökuntaan, jne. Sanan sävy on aina hiukan vieraannuttava, ja se on usein korvattavissa sanalla 'ihminen'.

Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta löytyy hyvä artikkeli 'henkilö'-sanan käytöstä:
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kieli-ikkuna_…

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos kyse on siitä että erehdyttiin henkilöllisyyksistä, niin henkilöllisyys on aika pitkä ja kankea sana, ja se tulee helposti lyhennettyä henkilöksi, mistä sitten voi seurata että merkitys jää epäselväksi.