Mitä tarkoittaa SOUVARI ????

Kysytty

Mitä tarkoittaa SOUVARI ????

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Souvari on sekatyöläisen, päiväläisen (päiväpalkalla työskentelevän henkilön) tai kulkurin nimitys pääasiassa suomen kielen lounaismurteissa. (Lähde: Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja. 3: R-Ö / Ulla-Maija Kulonen, päätoimittaja ... et al.)

177 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Souvari oli vanhassa maatalousyhteiskunnassa urakkapalkalla työskentelevä päivätyömies. Eli oman lajinsa ammattimies. Hän teki yleensä raskaita ja mitattavia töitä: kaivoi ojia, hakkasi halkoja, kaatoi tukkeja. Ja urakoita kutsuttiin souveiksi, oli ojasouvia ja halkosouvia ja niin edelleen. Raumalainen isäni saattoi sanoa jostain työstä, että "se oli kova souvi." - Souvaria ei pidä sekoittaa epämääräisiin kulkureihin.