Otsikko
Mihin suomen kielen sanojen "kotio" ja "kotoa" etymologia juurtuu?

Kysytty

Mihin suomen kielen sanojen "kotio" ja "kotoa" etymologia juurtuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koti on kota-sanasta muodostettu substantiivi. Sen on arveltu syntyneen vanhemmasta kota-muodosta siten, että se on irtautunut itsenäiseksi perusmuodoksi sanan monikollisista taivutusmuodoista, esim. mennä kotiin, olla kodissa jne.
Toisaalta on pidetty mahdollisena, että koti on kota-sanan johdos, jolloin se palautuisi muotoon ´kotei´ ´kotai´ (kodallinen asuinpaikka). Edellistä pidetään todennäköisemmin oikeana (Nykysuomen sanakirja 6: etymologinen sanakirja. WS 1987)

Koti-sana tosiaan taipuu hyvin epäsäännöllisesti. On olemassa esim. adjektiivit kotoisa ja kodikas.

Kotio ja kotia ovat murteellisia ilmauksia ja tarkoittavat kotiin.

Kotoa on sama kuin kodista.

Suomen kielen sanojen etymologiasta saa lisätietoja esim. seuraavista teoksista:
Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja, osa 1. A-K.
G 1992 ja
Häkkinen, Kaisa:Nykysuomen etymologinen sanakirja. WS 2004.