Voiko kirjastojen e-lehtiä lukea ruudunlukuohjelmalla? Näkövammainen asiakas lähestyi tässä asiassa enkä tiedä vastausta.

Kysytty

Voiko kirjastojen e-lehtiä lukea ruudunlukuohjelmalla? Näkövammainen asiakas lähestyi tässä asiassa enkä tiedä vastausta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston e-aineistojen toimivuus ruudunlukuohjelmalla kannattaa kokeilla. Ellibsin ja OverDriven EPUB-muotoisen kirjan voi ladata tietokoneelle luettavaksi Adobe Digital Editions –ohjelmalla, ja se toimii useiden ruudunlukuohjelmien kanssa. Ruudunlukuohjelman pitäisi periaatteessa myös toimia kirjojen selainluvussa mutta sujuvuus saattaa kuitenkin vaihdella. Kirjojen mobiilisovelluksissa ei toimivuutta toistaiseksi ole.

Myös lehtipalveluissa toimivuus kannattaa testata. PressReader-palvelussa osa lehdistä ja niiden teksteistä on kuunneltavissa Listen-nappulaa painamalla.