Otsikko
Miksi kirjaston e-kirjan voi lukea vain yksi ihminen kerrallaan? Onko se joku tekijänoikeusjuttu? Jos se tiedosto on jossain olemassa niin sitähän voi lukea…

Kysytty

Miksi kirjaston e-kirjan voi lukea vain yksi ihminen kerrallaan?
Onko se joku tekijänoikeusjuttu?
Jos se tiedosto on jossain olemassa, niin sitähän voi lukea vaikka miljoona ihmistä yhtä aikaa, niin kuin digi-lehtiäkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Totta, että periaatteessa digitaalisia kirjoja ja lehtiä voisi lukea moni käyttäjä yhtäaikaa.

Kirjaston e-aineistoja, kuten e-kirjoja tai e-lehtiä, voi yhtäaikaa käyttää rajallinen määrä lukijoita riippuen siitä, kuinka monta yhtäaikaista käyttöoikeutta kirjasto on niihin ostanut. Kustantamot hinnoittelevat e-aineistot tavallaan kappaleittain ihan niin kuin fyysiset kirjatkin. Kyse on siis kaupallisesta toiminnasta. Pitkään e-kirjojen arvonlisäverokin oli paljon korkeampi kuin painettujen kirjojen. Verotus kuitenkin yhdenmukaistettiin kesällä 2019.

Raha siis ratkaisee tässä, kuten niin monessa muussakin asiassa maailmassa. Usein kirjasto ostaa e-kirjaan tai -lehteen vain yhden tai korkeintaan muutaman yhtäaikaisen käyttöoikeuden.

Poikkeuksiakin on: kirjasto on saattanut ostaa johonkin yksittäiseen e-kirjaan rajalliseksi ajaksi jopa kaksikymmentä yhtäaikaista käyttöoikeutta niin että esimerkiksi kokonainen koululuokka on voinut lainata saman e-kirjan yhtäaikaa.