Voiko jostakin kirjastosta lainattua kirjaa palauttaa toiseen kirjastoon, vaikka kyseessä ei ole kaukolaina ja kirjastojen välillä ei ole järjestettyä…

Kysytty

Voiko jostakin kirjastosta lainattua kirjaa palauttaa toiseen kirjastoon, vaikka kyseessä ei ole kaukolaina ja kirjastojen välillä ei ole järjestettyä kuljetusta? Voiko näin tehdä, jos on valmis maksamaan tarvittavat kuljetuskulut? Vai onko ainoa mahdollisuus postittaa kirja itse? Mitä jos palautan tällaisen kirjan, niin toimittaako kirjasto sen postitse perille ja periikö se minulta kuljetuskulut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Pääsääntö on, että kirjastoon voi palauttaa vain oman kirjaston tai samaan kirjastokimppaan kuuluvien kirjastojen materiaalia, ja tietysti nuo kaukolainat. Ikävä kyllä kirjastoilla ei ole resursseja pakata ja palautella lainoja postin kautta, joten lainaajan on hoidettava asia itse.