Viime pe alkoi sarja tv1 nimeltä Ihme. Mikähän on tunnusmusiikin nimi, Kovin on kau is

Kysytty

Viime pe alkoi sarja tv1 nimeltä Ihme.
Mikähän on tunnusmusiikin nimi,
Kovin on kau is

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Italialaisen tv-sarjan "Ihme" ("Il miracolo", "The miracle") tunnuskappaleen nimi on "Il mondo" ja sen esittää Jimmy Fontana, oikealta nimeltään Enrico Sbriccoli. Yleisradion Fono-tietokannassa Jimmy Fontana on merkitty myös kappaleen säveltäjäksi ja sanoittajiksi tai säveltäjiksi Gianni Meccia, I. Greco ja Carlo Pes. On siis epäselvää, kuka on tehnyt mitäkin. Eri lähteissä annetaan erilaisia tietoja, esim. Discogs-tietokannassa: "written-by - Fontana-Meccia-Pes". Tv-sarjan lopputeksteissä tekijät mainitaan näin: "Meccia/Greco/Pes/Fontana".

Lähteitä:

Yleisradion Fono-tietokanta: http://www.fono.fi/

Single Fontana: "Il mondo / Allora si" Discogs-tietokannassa:

https://www.discogs.com/Fontana-Il-Mondo-Allora-Si/release/10670039

9 ääntä

Kommentit

Italiankielisen Wikipedia tietää kertoa, että Fontana, Greco ja Pes olisivat säveltäjiä ja Meccia sanoittaja, mutta että italialaisen tekijänoikeusjärjestön SIAE:n virallisissa tiedoissa sävelmän oikeaksi tekijäksi olisikin merkitty samainen Meccia yhdessä Bruno Zambrinin kanssa.

Kukapa tietää, millaisia järjestelyjä taustalta löytyy - Italo "Lilli" Greco oli RCA-levy-yhtiön vaikutusvaltainen tuottaja, ehkä hän esimerkiksi järjesti laulusta siivun itselleen ja suojatilleen Jimmy Fontanalle ja asia on myöhemmin korjattu.

https://it.wikipedia.org/wiki/Il_mondo_(brano_musicale)