Onko sorsalla jokin erikoismerkitys vanhakantaisessa suomen kielessä tai mytologiassa?

Kysytty

Värttinän kappaleessa Kylä vuotti uutta kuuta on seuraavanlainen säkeistö:

Nouse sorsa soutamasta,
Nouse sorsa soutamasta.
Nouse ilman nostamatta,
Ylene ylenemättä.

Kyseinen laulu kertoo käsittääkseni miniän tapaamisen odottamisesta. Sorsa tuntuu laulun sanoituksessa irralliselta. Onko sorsalla jokin erikoismerkitys vanhakantaisessa suomen kielessä tai mytologiassa joka selittäisi tämän säkeistön liittymän muihin laulun säkeistöihin ja laulun teemaan vai mistä säkeistössä oikeastaan puhutaan?

Vastaus

Vastattu

Kenties sorsa tässä laulussa vie viestiä?

"Muuttomatkoja tekevät vesilinnut (joutsenet, hanhet, sorsat) ovat taivaallisten jumalten viestinviejiä. Lintujen tie ylisen ja ihmisten maailman välillä kulkee pitkin Linnunrataa. Vesilinnut toteuttavat keskimmäisessä maailmassa jumalten tehtäviä ja symboloivat ihmisten ja eläinten sieluja." https://www.taivaannaula.org/2012/11/16/jumalten-ja-vainajien-linnut/

Toisaalta sorsa saattaa symboloida kosiomatkalla olevaa poikaa:"Kanteletar suorastaan pursuaa lintuja ja linnunlaulua. Kun nuori neito laulaa sulhasestaan mesimarja mielessäni, lempilintu liitossani, sinisorsa suojassani, sorsakin on lemmekäs ja kaunis, sydämen sulattava sana. Tuutulaulu Unta täällä tarvitahan mainitsee jo ensimmäisessä virkkeessään neljä lintulajia: sotkan poikineen, tavin lapsineen, allin akkoineen ja peipposen perehineen." https://www.ksml.fi/paakirjoitus-mielipide/2563056

Kenties laulun sanojen merkityksestä voisi kysyä suoraan tekijöiltä. https://fi-fi.facebook.com/varttina/