Otsikko
Vanhat kartat Lappenranta Kymenlaako piirtänyt Maanmittari Anders Westermark n. 1720-1745. Muuta tietoa sen ajan maanmittareista

Kysytty

Vanhat kartat Lappenranta Kymenlaako piirtänyt Maanmittari Anders Westermark n. 1720-1745. Muuta tietoa sen ajan maanmittareista

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Henkilötietoja Anders Westermarkista löytyy matrikkelista Suomen maanmittarit 1628-1928, joka on Suomen maanmittariyhdistyksen julkaisu vuodelta 1929. Maanmittauksen historiaa kysytyltä ajalta käsitellään mm. teoksissa Maanmittaus Suomessa 1633-1983, julkaissut Maanmittaushallitus 1983 ja Suomen maanmittauksen historia I osa - Ruotsinvallan aika, julkaissut WSOY 1933.

1700-luvun karttoja on Helsingin yliopiston kirjaston (internet-osoite http://hul.helsinki.fi/hyk/kirjasto/kokoelma/kartat.html)
ja Arkistolaitoksen (osoite http://www.narc.fi/index.html) kokoelmissa.

Juhani Kostet on väitöskirjassaan Cartographia urbium Finnicarum: Suomen kaupunkien kaupunkikartografia 1600-luvulla ja 1700-luvun alussa käsitellyt Suomen vanhaa kaupunkikartografiaa. Väitöskirjan on julkaissut Pohjois-Suomen
historiallinen yhdistys 1995. Teoksessa on myös karttoja.