Vanha suomenkielen opettajani painotti aina, ettei tule sanoa "tulii käytyä kaupassa", tai tuli "syötyä". Piti käyttää translatiivi-muotoa, siis käydyksi,…

Kysytty

Vanha suomenkielen opettajani painotti aina, ettei tule sanoa "tulii käytyä kaupassa", tai tuli "syötyä". Piti käyttää translatiivi-muotoa, siis käydyksi, syödyksi, jne. Hän havainnollisti asian tiedustelemalla: "Miettikää millaista on syöty ruoka ja mitä silloin tulee, kun tulee syötyä ruokaa"?

Kuinka on, vieläkö sääntö pätee, vai hyväksytäänkö jo partitiivin käyttö esimerkkitapauksissa? Ainakin se on hyvin yleistä arvostetussakin tekstissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen Kielitoimisto vastaa suomen kielen huollosta. Kielitoimiston (http://www.kotus.fi/index.phtml?s=110) sivuilla on ohjeita ja suosituksia, joista löytyy vastaus myös kysymääsi asiaan.

Vaihtelulla tuli käytyä / tuli käydyksi on murretausta. Kumpikin muoto käy myös yleiskielessä. Suomen kielen lautakunta on käsitellyt asiaa jo 1970-luvulla ja päätynyt tähän kantaan.