Otsikko
Tarvitsisin näytteitä maahanmuuttajien suomen kielellä kirjoitetuista teksteistä. Löytyisköhän jostakin sellaisia. Tarvitsija on opettaja, joka joutuu…

Kysytty

Tarvitsisin näytteitä
maahanmuuttajien suomen kielellä kirjoitetuista teksteistä. Löytyisköhän
jostakin sellaisia. Tarvitsija on opettaja, joka joutuu miettimään, kuinka maahnamuuttajille opetetaan suomen kieltä.
Elikkä siis sellaista tekstiä, jossa on tyypilliä virheitä. joita heille tulee suomen kielen opiskelun alkuvaiheissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maahanmuuttajilta on kyllä julkaistu suomenkielisiä tekstejä mutta ne ovat usein jo varsin hyvää suomen kieltä. Tälläisia julkaisuja ovat mm.
- Kassandra : kertomuksia suomalaisuudesta
- Sama taivas, eri maa : maahanmuuttajan tarina
- Hedelmät jotka eivät tuoksu ruudille : maahanmuuttaja-antologia (runoja ja novelleja)
- Baghbani, Kiamars: Jalanjäljet lumessa (runoja, teksti persian ja suomen kielellä)

- Kekäläinen, Annu: Erikoisaurinko 60. leveyspiirillä : välähdyksiä maahanmuuttajanaisten elämästä
Teos sisältää haastatteluja joiden kieliasua ei ole muokattu.

Suomen kielen opettamista ulkomaalaisille käsittelevissä kirjoissa on asiaa luonnollisesti pohdittu yleisemmin, tekstinäytteitä niissä ei juurikaan ole. Kirjoja aiheesta mm.
- Suomen kielen kontrastiivinen opas / toim. Geber
- selvittää eri kielien (venäjä, kroatia, serbia, albania, persia, kurdi, arabia, itä- ja kaakkois-aasia) rakenteen pohjalta erityisiä vaikeuksia suomen kielen oppimisessa
- Suomi toisena vieraana kielenä
- Moneja baareja : tiellä toimivaan kaksikielisyyteen
- Suomi toisena kielenä ja variaatio
- Suomeksi maailmalla : kirjoituksia Suomen kielen ja kulttuurin opettamisesta