Teen lopputyötä inkerinsuomalaisten Pamu-projektista. Tarvitsen tietoa maahanmuuttajien työllistymisestä heille suunnattujen työllistämisprojektien…

Kysytty

Teen lopputyötä inkerinsuomalaisten Pamu-projektista. Tarvitsen tietoa maahanmuuttajien työllistymisestä heille suunnattujen työllistämisprojektien hyödyllisyydestä. Jos mahdollista niin ajatko aineistohaun ja lähetät sen minulle liitetiedostona. Kiitos! (Domander Minna ja Kyntäjä Eve ovat jo tuttuja.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet ilmeisesti valinnut aiheeksesi vasta meneillään olevan tutkimuksen. Kirjastojen internet-päätteillä selailtavasta Aleksi-artikkeliviitetietokannasta löytyy joitakin viitteitä inkeriläisten paluumuuttajien työllistymisestä, mutta mainitsemastasi Pamu-projektista emme löytäneet vielä mitään valmista raporttia tai katsausta.

Yleensä maahanmuuttajista ja heidän työllistymisestään Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmissa on seuraavat teokset:
Forsander, Annika: Maahanmuuttajien työllistyminen ja työhallinto - keitä, miten ja minne? Helsinki, Työministeriö, 2000 ja
Reiman, Tuula: Seudullisen monikulttuurisuuden kehittämishankkeen loppuraportti. Työvoimaosaston julkaisu, 1999, 2. Helsinki, Uudenmaan työvoima- ja elinkeinokeskus, 1999 sekä inkeriläisistä paluumuuttajista mm.
Seppälä, Matti: Inkerinsuomalaisten paluumuuttajien sopeutuminen. Helsinki, Helsingin kaupungin sosiaalivirasto, 1996

Tietoa paluumuuttajien olosuhteista ja työllistymisestä Suomessa kannattaisi varmaankin hakea esim. Työministeriön maahanmuuttoasioita hoitavan viranomaisen kotisivulta osoitteesta http://www.mol.fi/migration/. Kotisivulta on linkit heidän aineistopalveluunsa ja Maahanmuuttokirjastoon. Aineistopalvelu julkaisee osan materiaalistaan sähköisessä muodossa; myös kerran vuodessa ilmestyvä Aineistolehti, johon on koottu tiedot viime vuosina ilmestyneestä maahanmuuttoa ja pakolaisuutta käsittelevästä materiaalista on luettavissa netissä. Muihinkin aihepiiriäsi sivuaviin sekä kotimaisiin että ulkomaisiin tiedonlähteisiin pääset tältä sivulta.

Mm. Turussa sijaitsevan Siirtolaisuusinstituutin internet-sivut ovat osoitteessa http://www.utu.fi/erill/instmigr, josta valitsemalla kohdan Tutkimustoiminta saat nähdäksesi meneillään olevat / tehdyt tutkimukset. Esim. meneillään on Työministeriön rahoittama Timo Jaakkolan tutkimus Maahanmuuttajien ja etnisten vähemmistöjen syrjintä työmarkkinoilla. Voisit ehkä myös ottaa yhteyttä Työministeriön Maahanmuutto-osaston tiedottajaan, jolla saattaa olla tietoa projektin etenemisestä ja siitä mahdollisesti painettavista julkaisuista.