Ystäväni tekee lopputyötä ammattikorkeakoulussa aiheenaan maahanmuuttajan kulttuurishokki. Onko tästä aiheesta yleistä ja erityisesti somaleita koskevaa…

Kysytty

Ystäväni tekee lopputyötä ammattikorkeakoulussa aiheenaan maahanmuuttajan kulttuurishokki. Onko tästä aiheesta yleistä ja erityisesti somaleita koskevaa englanninkielistä materiaalia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Korkeakoulukirjastojen yhteisluettelo Lindasta löytyy pari englanninkielistä teosta hakusanalla culture shock :
Storti, Craig: The art of crossing cultures , Yarmouth (ME): Intercultural Press, cop. 1989, ja
Furnham, Adrian: Culture shock: psychological reactions to unfamiliar environments, London: Methuen, 1986.

Sivulta http://www.kirjastot.fi , Yleisten kirjastojen verkkopalvelut, löytyy tiedot EBSCOsta, englanninkielisestä lehtitietokannasta, joka on käytettävissä yleisten kirjastojen työasemilla. Hakusanoilla culture shock and immigrants löytyy useita viitteitä.

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen Plussa-tietokannasta löytyy useita suomenkielisiä teoksia, jotka käsittelevät somali - ja muiden maahanmuuttajien asemaa Suomessa, englanninkielisiä muutama, esim. Svinhufvud, Tommi: Somalian immigrant students and equality, City of Helsinki, Helsinki, 1997.
Reindeer Books, Turku, on julkaissut sarjassa A newcomer in Finland useita englanninkielisiä teoksia maahanmuuttajista Suomessa, esim. Sullay, Lammin: A search for peace & solitude.