Otsikko
Haluamme taustatietoa islamilaisuudesta ja artikkeleita somaliperheen maahanmuutosta ja siihen liittyvistä ongelmista.

Kysytty

Haluamme taustatietoa islamilaisuudesta ja artikkeleita somaliperheen maahanmuutosta ja siihen liittyvistä ongelmista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastpn Plussa-tietokannasta löytyi hakusanalla islam lukuisia kirjaviitteitä, joista mainittakoon tässä Hämeen-Anttila, Jaakko: Islamin monimuotoisuus, Gaudeamus 1999 ja Muslimit Suomessa, Yliopistopaino, 1999. Aleksi-lehtitietokannasta - johon pääsee kirjastojen työasemien koneilta ja joidenkin kirjastojen nettikoneiltakin - löytyy myös runsaasti viitteitä aiheestasi. Artikkeliviitteet ohessa
1 Tavallisia suomalaisia : kymmenessä vuodessa somalien etujoukko on kaikessa hiljaisuudessa tehnyt Suomesta kotinsa / Nousiainen, Anu. HS 2000-02-

2 Maailman unohtama Somalia pyrkii rauhaan omin keinoin : kymmenen vuotta ilman hallitusta on luonut kekseliäitä selviytymiskeinoja / Manninen, Mari. HS 2000-01-15

3 * Ulkomaalaisista somalit useimmin epäiltyinä väkivaltarikoksissa / Niinivaara, Susanna. HS 1999-12-09

4 Yhdysvallat rikkoo lapsen oikeuksia(Vieraskynä) / Hetemäki, Inka. HS 1999-11-20

5 Somalian ruokakulttuuria. Kotitalous 1999, nro 10, sivu 30-31

6 Afrikka kärsii sotien ansasta (Maailman kynät)/ de Waal, Alex. HS 1999-10-11

7 Mohamed Ahmed Ali : nuori runoilija Somaliasta / Reetta Niemelä. Nuorisotyö 1999, nro 6, sivu 19

8 Hajaannuksen lapset / Liibaan, Sheekhdoon. Nuorisotyö 1999, nro 6, sivu 16-17

9 * Suomessa asuvat ulkomaalaiset kasautuvat Helsingin seudulle : Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla asuu väkeä kaikilta maapallon kolkilta (Monikulttuurinen pääkaupunkiseutu) / Saarelainen, Ari. HS 1999-07-17

10 Osman on motivoitunut omaan elämäänsä Suomessa / Luhtasaari, Sinikka. Lapsen maailma 1999, nro 4, sivu 10-11

11 Somalinkielinen radio-ohjelma lapsiperheille : Radio Sahan oppaana suomalaisessa viidakossa / Hirvonen, Heli. Lapsen maailma 1999, nro 4, sivu 4-5

12 Synnytysmasennus on Somaliassa suuri tuntematon / Komi, Tiina. Vauva 1999, nro 3,sivu 32-34

* "Ilman ystäviä emme olisi pärjänneet" :vietnamilainen Tranin perhe viihtynyt
Joensuussa jo yli seitsemän vuotta (Uudet kasvot naapurissa) / Viitanen, Kristiina. Karjalainen 1999-01-11

14 Zahra Abdulla : kahden kansan välissä / Niskanen, Annamari. Kotiliesi 1999, nro 2, sivu 74-75, 77

15 Vieraalla maalla / Luhtasaari, Sinikka. Kotilääkäri 1999, nro 1, sivu 32-33, 81

16 Somaleille annettava Suomen kansalaisuus : suomalaisten suhtautuminen pakolaisiin osoittaa sivistyksen puutetta / Lilius, Carl-Gustaf. TS 1998-08-06

17 Kamelikello - kahden kansan yhdistäjä? / Hänninen, Ville. Pakolainen 1998, nro 3, sivu 28-29

18 Ulkomaalaisvaltuutettu Antti Seppälä syyttää: Poliitikot haluavat vaieta ulkomaalaisista / Metsälampi, Erkki. KU 1998-08-04

19 Kirjoitan, etten tukehtuisi : painostuskaan ei saanut kirjailija Maxamed Afraxia heittämään kynää nurkkaan / Luumi, Marja. Demari 1998-09-11

20 Miten lapsi oppii kaksi äidinkieltä / Maarit Silvén, Päivi Sharifan Holma (Katsaukset). Silvén, Marit. Kasvatus 1998, nro 3, sivu 319-328

21 Somalinuori ilmaisee kulttuurin muutosta (Vieraskynä)/ Hautaniemi, Petri. HS 1998-07-21

22 * Kainuu kiilasi lamavuosina Pohjolan kurjimpien kärkeen : Helsingin sanomat kiersi Suomen, Ruotsin ja Norjan köyhimmät maakunnat / Raija Forsström, Pekka Mykkänen ja Terhi Width (Pohjolan pahnanpohjimmaiset ; 1). Forsström, Raija. HS 1998-07-17

23 Tutkijat ratkovat somalien ongelmia (Ajassa) / Lanas Cavada, Silja. Suomen Kuvalehti 1998, nro 32, sivu 8

24 Monikulttuurista tiedonvälitystä / Myllylä, Riitta. Kirjastolehti 1998, nro 6, sivu 206-207

25 * Kesä kaikilla : somalinuoret etsivät paikkaansa omassa yhteisössään ja Suomessa / Lanas Cavada, Silja. Suomen kuvalehti 1998, nro 29, sivu 12-17

* = Keskustelu- tai kirjoitussarjan aloitus