Teen koululle esitelmää asiakaspalvelun/palvelukulttuurin eroista Skandinaviassa. Eli Suomi, Ruotsi, Norja ja ehkä Tanska. Mistä löytäisi kirjallisuutta ja…

Kysytty

Teen koululle esitelmää asiakaspalvelun/palvelukulttuurin eroista Skandinaviassa. Eli Suomi, Ruotsi, Norja ja ehkä Tanska. Mistä löytäisi kirjallisuutta ja materiaalia raporttini pohjaksi??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa lähteä etsimään tietoa tapakulttuuria ja etikettiä käsittelevistä kirjoista. Etikettikirjoissa käydään yleensä läpi myös kohteena olevan maan ja kulttuurin palvelukulttuuria. Näitä kirjoja Helsingin kaupunginkirjastosta löytyy runsaasti, erityisesti englanniksi. Esimerkiksi seuraavista kirjoista voisi olla apua:

-Charlotte Rosen Svensson: "Culture shock! Sweden: a survival guide to customs and etiquette" (Marshall Cavendish, 2006)
-Charlotte J.DeWitt: "Sweden" (Kuperard, 2004)
-Elizabeth Su-Dale: "Culture shock! Norway" (Kuperard, 1995)
-Linda March: "Norway" (Kuperard, 2006)
-Morten Strange: "Culture shock! Denmark" (Marshall Cavendish, 2006)
-Mark Salmon: "Denmark" (Kuperard, 2006)
-Deborah Swallow: "Culture shock! Finland" (Kuperard, 2003)
-Terttu Leney: "Finland" (Kuperard, 2005)

Etsin tietokannastamme Pohjoismaiden palvelukultuurien eroihin liittyviä kirjoja, mutten löytänyt mitään sopivaa. Kokeilin myös Arto- ja Aleksi-artikkelitietokannoista, mutta niistäkään ei tuntunut löytyvän mitään osuvaa lehtiartikkelia. Useimmat asiakaspalvelua käsittelevät kirjat ja artikkelit olivat joko normatiivisia hyvään asiakaspalveluun opastavia teoksia tai toisaalta tutkimuksia ja selvityksiä jonkin suppean alueen asiakaspalvelun ongelmista.

Voit käyttää myös itse artikkelitietokantoja Helsingin kaupunginkirjaston ASKO-työasemilla. Hyviä hakusanoja voisivat olla mm. 'asiakaspalvelu', 'tapakulttuuri' ja 'kulttuurierot'.