Haluaisin opiskella kirjastoalaa! Mikä ero työllistymisessä on korkeakoulutetun ja toisen asteen tutkinnon suorittaneen välillä? Luin työllistymistä koskien…

Kysytty

Hei!haluaisin opiskella kirjastoalaa! Mikä ero työllistymisessä on korkeakoulutetun ja toisen asteen tutkinnon suorittaneen välillä? Luin työllistymistä koskien että Itä- ja Pohjois-Suomessa voi olla pulaa ammattilaisista - onko näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arvioita eri ammattialojen työllistymisestä voi etsiä esimerkiksi Työvoimabarometri-sivulla, joka kertoo työ- ja elinkeinotoimistojen näkemyksen keskeisten ammattien kehitysnäkymistä lähitulevaisuudessa. Kirjastoalan työpaikkoja on siellä kaksi ryhmää: kirjastonhoitajat ja informaatikot sekä kirjastotyöntekijät. Kirjastonhoitajan ja informaatikon tehtäviin vaaditaan korkeakoulututkinto. Kirjastotyöntekijöihin sisältyvät tässä jaottelussa kirjastoavustajat ja muut kirjastotyöntekijät.

Barometrin mukaan tällä hetkellä kirjastonhoitajien ja informaatikkojen työllisyys olisi vähän parempi. Ylitarjontaa työnhakijoista on lähinnä niillä seuduilla, joilla on alan koulutusta (esim. Seinäjoki, Tampere, Turku, Oulu). Itä-Suomessa tilanne on tasapainossa suurimmassa osassa alueita, ainoastaan Joensuun seudulla hakijoita on liikaa paikkoihin nähden.

Muiden kirjastoalan työntekijöiden osalta tilanne on maantieteellisesti aika samanlainen. Tampereen seudulla on kaikkein huonoin tilanne.

Voit tutkia karttaa tarkemmin osoitteessa https://tyovoimabarometri.fi/. Myös TE-palvelut jakavat tietoa eri alojen työllisyysnäkymistä ja koulutuksesta: https://tyomarkkinatori.fi/ammattitieto.