Kiinnostaisi tietää, mitä mahdollisuuksia minulla olisi jatkaa kirjastoalan koulutusta. Olen valmistunut kirjastolinjalta merkonomiksi ja nyt on opiskeluinto…

Kysytty

Hei!
Kiinnostaisi tietää, mitä mahdollisuuksia minulla olisi jatkaa kirjastoalan koulutusta. Olen valmistunut kirjastolinjalta merkonomiksi ja nyt on opiskeluinto herännyt uudelleen. Haluaisin opiskella kirjastonhoitajaksi. Mutta kun on jo perhe ja koti paikkakunnalla jossa tätä opiskelumahdollisuutta ei ole, onko mahdollista opiskella etänä työn ohessa? Ja Missä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoalan koulutukset on koottu kirjastot.fi-sivuille. Sieltä löytyvät tiedot ja paikat eri tason koulutuksille. Sieltä löytyy myös linkki Opetusministeriön sivuille, joissa kerrotaan mm. kelpoisuusvaatimuksista:

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/opiskelu/

Avoimessa yliopistossa on mahdollista suorittaa informaatiotutkimuksen opintoja verkko-opintoina (http://www.avoinyliopisto.fi/fi-fi/opetustarjonta/studyunit.aspx?StudyU…), mutta ei kuitenkaan kokonaista tutkintoa. Turun ammattikorkeakoulussa on aiemmin ollut aikuiskoulutuksen puolella mahdollisuus opiskella kirjastoalaa osittain etäopintoina, mutta ammattikorkeakoulusta kerrottiin, että lähivuosina uutta koulutusta ei olla alkamassa.

Vaikuttaa siis siltä, että etäopintoina tutkinnon suorittaminen ei ainakaan lähivuosina ole mahdollista.