Valmistuin kirjastovirkailijaksi, mutta en ole vielä kirjastossa töissä. Minkälaista käytännön lisäkoulutusta suosittelisit joka auttaisi työelämän…

Kysytty

Hei. Valmistuin kirjastovirkailijaksi, mutta en ole vielä kirjastossa töissä. Minkälaista käytännön lisäkoulutusta suosittelisit joka auttaisi työelämän näkökulmasta kirjastoon työllistymisessä? Lyhytkursseja (mitä/missä), avoin yliopisto-opintoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastotyö on monipuolista ja vaihtelevaa, joten monenlaisesta osaamisesta on hyötyä. Työelämässä tarvittava osaaminen riippuu paljon työtehtävistä ja työnimikkeestä, joten yleispätevää listausta on vaikea tehdä. Kannattaa lähteä liikkeelle omien mielenkiinnonkohteiden kautta ja miettiä myös sitä, millaisissa tehtävissä haluaisit tulevaisuudessa työskennellä.

Aineistontuntemus on tärkeää. Avoimen yliopiston puolelta kirjallisuuden tuntemusta voi kartuttaa esimerkiksi suorittamalla kotimaisen kirjallisuuden tai yleisen kirjallisuustieteen perusopintoja. Suosittelen kartuttamaan myös e-aineistojen hallintaa ja osaamista. Kannattaa opetella käyttämään kirjastojen erilaisia e-aineistoja.

Pedagogisesta osaamisesta on hyötyä ja avoimen yliopiston puolella voi esimerkiksi suorittaa kasvatustieteiden perusopinnot.

Viestinnän ja markkinoinnin, sekä sosiaalisen median osaamisesta on hyötyä. Kannattaa tutustua avoimen yliopiston viestinnän opintokursseihin.

Esimerkiksi Helsingin avoimen yliopiston opintotarjonnan löydät osoitteesta https://courses.helsinki.fi/fi/avoin-yliopisto/opinnot/.

Muita kursseja ja kirjastoammatillisesti hyödyllistä infoa löydät esimerkiksi Kirjastot.fin KirjastoPro-osiosta, jonka ammattikalenteriin on listattu ajankohtaiset koulutukset (http://www.kirjastot.fi/ammattikalenteri/koulutus/).