Otsikko
Valmistelen opinnäytetyötä, jonka päätutkimuskysymys on "Millainen johtajuus maksimoi sihteerien osaamisen hyödyntämisen?" Tarkoitukseni on tutkia, millainen…

Kysytty

Valmistelen opinnäytetyötä, jonka päätutkimuskysymys on "Millainen johtajuus maksimoi sihteerien osaamisen hyödyntämisen?" Tarkoitukseni on tutkia, millainen esimies-sihteeri-työpari (tai työryhmä) toimii parhaiten ja tuotteliaimmin valtionhallinnossa. Tutkiminen tapahtuu johtamisen näkökulmasta. Olen yrittänyt etsiä kirjallisuutta aiheeseen liittyen, mutta en ole löytänyt juuri mitään. Varmaankin työ- ja sosiaalipsykologian teoksista olisi apua, osaisitteko neuvoa, mistä löytäisin teoriatietoa ja lähdemateriaalia aiheeseen liittyen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoja aiheesta kannattaa etsiä seuraavista tietokannoista: pääkaupunkiseudun kokoelmatietokanta HelMet http://www.helmet.fi , Helsingin yliopiston kirjaston Helka, korkeakoulukirjastojen yhteistietokanta Linda ja maakuntakirjastojen yhteistietokanta Manda. HelMetistä voi hakea esim. kotikoneelta, mutta muista vain kirjastoissa.

Myös artikkeliviitteitä voi hakea esim. seuraavista tietokannoista: Helsingin kauppakorkeakoulun Helecon MIX (sisältää myös kirjoja ja opinnäytteitä), Aleksi ja Arto. Näistä voi hakea vain kirjastoissa.

Kaikista em. tietokannoista voisi aloittaa hakemalla hakusanoilla "esimies ja sihteeri".

Tietokannoista Helka, Linda, Manda ja Arto haun voi suorittaa perushaussa hakulausekkeella "esimie? and sihteeri?" ilman lainausmerkkejä (kysymysmerkki on sanan katkaisumerkki eli haussa otetaan huomioon sanan mahdollinen taipuminen). Valitse hakutyypiksi komentohaku.

HelMetistä voi myös kokeilla samoilla hakusanoilla esim. sanahaun puolella. Hakulauseke olisi siis "esimie** and sihteeri**" (** tarkoittaa jälleen katkaisua)

Helecon MIX:ssa voit hakea hakulausekkeella "esimie* & sihteeri*" (& tarkoittaa and-ehtoa ja * on katkaisumerkki). Heleconissa voisi myös kokeilla hakusanoilla "johtami* & valtionhallin*"

Aleksissa hakulauseke olisi muotoa "esimie* ja sihteeri*".

Jos hakutulokset edelleen tuntuvat liian pieniltä, voit myös kokeilla yhdistelemällä hakusanoja: johtajuus, valtionhallinto, henkilöstöjohtaminen, työpsykologia, sosiaalipsykologia jne.