Vaahteramäen Eemeli -tarinassa, jossa Eemeli työntää päänsä keittokulhoon sanotaan kulhon maksaneen neljä markkaa. Mikä kulhon hinta on alkuperäisessä…

Kysytty

Vaahteramäen Eemeli -tarinassa, jossa Eemeli työntää päänsä keittokulhoon sanotaan kulhon maksaneen neljä markkaa. Mikä kulhon hinta on alkuperäisessä ruotsinkielisessä versiossa ja millaista summaa tuo vastaa nykyaikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Soppakulho, johon Vaahteramäen Eemelin pää juuttui, on neljän kruunun arvoinen myös alkuteoksessa.

Vaahteramäen Eemeli -kirjasarjan tapahtumat sijoittuvat noin vuosiin 1899 – 1911. Vuoden 1905 neljä kruunua olisi noin 240 kruunua vuoden 2020 rahassa.

Astrid Lindgren: Emil i Lönneberga (1980, s. 16)

http://www.kysy.fi/kysymys/mita-vuosikymmenta-vaahteramaen-eemeli-kirja…

http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm

3 ääntä

Kommentit

Kysymyksessähän sanotaan, että suomenkielisessä versiossa puhutaan neljästä markasta, ei kruunusta. Neljä markkaa ja neljä kruunua eivät ole sama asia.