Otsikko
Onko menneinä aikoina ihan virallisestikin ollut kilpailulajina kaunoluistelu vai onko se aina ollut taitoluistelua?

Kysytty

Urheiluliikkeissä myydään edelleen kaunoluistimia. Onko menneinä aikoina ihan virallisestikin ollut kilpailulajina kaunoluistelu vai onko se aina ollut taitoluistelua?

Vastaus

Vastattu

Suomen taitoluisteluliiton sivuilla asiasta kerrotaan näin:"Vuonna 1960 perustettiin Suomen Kaunoluisteluliitto, joka muutti 1968 nimensä Suomen Taitoluisteluliitoksi." eli lajin perustamisesta 1875 vuoteen 1968 laji on ollut viralliselta nimeltään kaunoluistelu.

"Taitoluistelun on tuonut Suomeen amerikkalainen Jackson Haines. Hän vieraili Suomessa 1875 ja esiintyi monilla eri paikkakunnilla. Haines kuoli Kokkolassa, jossa hänen hautansa sijaitsee" Stll.fi

Lajin vanhoja kuvia ja lehtiartikkeleita löytyy mm. Finna.haulla. Finna