Mikähän kirja? Lasten/nuortenkirja ehkä 1950-luvulta. Hollantilainen kirjailija. Kirjassa on talvi, ollaan Hollannissa, luistellaan, ehkä nimessä jopa sana…

Kysytty

Mikähän kirja?
Lasten/nuortenkirja ehkä 1950-luvulta. Hollantilainen kirjailija. Kirjassa on talvi, ollaan Hollannissa, luistellaan, ehkä nimessä jopa sana'luistimet'. Kirjassa myös kuvitusta.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Hopealuistimet, joka tosin ilmestyi ensimmäisen kerran englanniksi jo vuonna 1865. Sen on kirjoittanut Mary Mapes Dodge, ja se suomennettiin 1922.

Päähenkilöt ovat nimeltään Hans ja Gretel. He ovat hyvin köyhästä perheestä, ja heidän isänsä on loukkaantunut työskennellessään patotyömaalla. Isä leikataan, ja hän toipuu, mutta on menettänyt kymmenen vuotta elämästään. Gretel osallistuu luistelukilpailuun, jossa pääpalkintona on hopeiset luistimet.