Tyttäremme saa nimekseen Enna Evilla. Osaatteko kertoa nimien alkuperistä mitään?

Kysytty

Tyttäremme saa nimekseen Enna Evilla. Osaatteko kertoa nimien alkuperistä mitään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enna on mahdollisesti friisiläinen nimi, lähtöisin muinaissaksalaisesta sanasta ”angul”, kärki, piikki. Suomessa nimi sai kantajia erityisesti 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Meillä sen leviämiseen on saattanut vaikuttaa samantapaisuus eräisiin muihin nimiin (esim. Henna). Lisäksi sitä voidaan pitää Ennatan (Ennatha oli Palestiinan Kesareassa 200-luvulla elänyt marttyyrineitsyt) lyhentymänä. Virossa taas on viitattu viron sanaan ”enn”, hellä, lempeä.
Lähteenä Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, WSOY, 1999.

Evilla saattaisi olla muodostunut Eveliina-nimestä. Kustaa Vilkunan kirjassa Etunimet, Otava, 2005, kerrotaan Eveliinasta näin: Evelina on latinalainen asu muinaisgermaanin Avi-nimen hellittelymuodosta Aveline. Normannit toivat nimen Englantiin, missä se oli yleinen 1100- ja 1200-luvuilla. Englannissa muoto Evelyn on nykyisin Evelinaa yleisempi. Irlantilainen Eevan diminutiivimuoto Eveleen on usein yhdistetty Evelinaan. Englannin Evelina, Evelyn, Ranskan Eve, Eveline onkin usein selitetty Eeva-nimen johdoksiksi. Ruotsalaisella taholla on esitetty ajatus, että Evelina tulisi kelttiläisestä nimestä ”Aibhlin”, ystävällinen, herttainen.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta voi tarkistaa nimien esiintymislukumäärän eri vuosikymmeninä. http://www.vaestorekisterikeskus.fi/. Evilla-nimellä on ollut kantajia 1900-luvun alussa pari kertaa, 1980-90-luvuilla kerran ja 2000-06 neljä kertaa.