Tyttäreitteni nimet on Adelein ja Annmarie, koska heidän nimipäivää vietetään? kiitos :)

Kysytty

Hei, Tyttäreitteni nimet on Adelein ja Annmarie, koska heidän nimipäivää vietetään? kiitos :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adelein-nimeä ei löydy Yliopiston nimipäiväalmanakasta http://almanakka.helsinki.fi/nimipaivat/NimAll2012.pdf.,joten Adelein-nimellä ei ole nimipäivää. Adelein voisi olla muoto nimestä Adeliina, josta on myös muodot Adelina, Adeline ja Adelin (Saarikalle: Suomalaiset etunimet, 2007). Saarikalle mainitsee kirjassaan myös nimen Adele, jolla on nimipäivä ruotsalaisessa kalenterissa. Päivä on 16.12.

Annmarie lienee yhdysnimi nimistä Ann ja Marie.
Myöskään Ann-nimeä ei ole suomalaisessa nimipäiväkalenterissa. Saarikalle sanoo kirjassaan, että Ann on englantilainen muunnos nimestä Anna. Annan päivä on suomalaisessa nimipäiväkalenterissa 9.12.
Marie-nimeä ei sitäkään ole suomalaisessa kalenterissa. Marie on saksalais-ruotsalainen muunnos Mariasta. Maria on suomalaisessa nimipäiväkalenterissa 2.7. Samana päivänä 2.7.on ruotsalaisessa kalenterissa Marien nimipäivä.

Lähde: Saarikalle, Anne ja Suomalainen, Johanna: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus 2007